شرایط شرکت در کنکور ارشد 1404

شرایط شرکت در کنکور ارشد 1404

شرایط شرکت در کنکور ارشد 1404

شرایط عمومی شرکت در کنکور ارشد ۱۴۰۴


داوطلبان شرکت در کنکور ارشد 1404 باید دارای تمام شرایط ثبت‌نام کنکور کارشناسی ارشد باشند تا بتوانند در موعد مقرر در این آزمون ثبت‌نام کرده و سر جلسه آزمون حاضر شوند. در زیر شرایط عمومی شرکت در کنکور ارشد 1404 آمده است:

 

۱. اعتقاد به اسلام یا یكی از ادیان آسمانی نام برده شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

۲. انجام واجبات و پرهیز از محرمات

۳. نداشتن خصومت و دشمنی با نظام جمهوری اسلامی ایران

۴. نداشتن سابقه عضویت در ساواک و گروه‌های ضد انقلابی

۵. عدم احراز فساد اخلاقی

۶. عدم ارتكاب به اعمال خلاف شئون شغلی و تحصیلی در طول تحصیل یا زمان اشتغال

 

شرایط اختصاصی ثبت نام آزمون ارشد 1404


داوطلبان کنکور ارشد 1404، برای شرکت در این آزمون علاوه بر شرایط عمومی، باید شرایط اختصاصی را نیز دارا باشند. این شرایط نیز همانند شرایط عمومی در دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد 1404 ارائه شده است:

 

1. همه دارندگان مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد یا دکتری حرفه‌ای یا دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی که تا تاریخ 31 شهریور فارغ التحصیل می شوند مجاز به ثبت نام و شرکت در این آزمون خواهند بود.

 تبصره 1 : دانشجویان در حال تحصیل در مقطع دکتری و کارشناسی ارشد حق ثبت نام در آزمون کارشناسی ارشد را داشته و پس از اعلام نتایج نهایی، انصراف قطعی خود را به دانشگاه محل تحصیل اعلام می نمایند.

 تبصره 2 : فارغ التحصیلان و دانشجویان رشته های پزشکی باید قبل از ثبت نام وضعیت طرح تعهد به خدمت خود را مشخص نمایند.

 تبصره 3 : فارغ التحصیلان و دانشجویان رشته های دبیری باید قبل از ثبت نام موافقت نامه کتبی و بی قید و شرط از وزارت آموزش و پرورش دریافت نمایند.

 تبصره 4: دارندگان مدارک تحصیلی معادل در صورتی که حائز  شرایط  "آیین نامه شرکت دارندگان مدارک معادل و غیر رسمی در آزمون های ورودی مقاطع بالاتر" باشند حق ثبت نام از طریق سایت سنجش خواهند داشت. آن دسته از داوطلبان دارای مدرک معادل که قبل از تاریخ ابلاغ مصوبه شورای انقلاب فرهنگی ( 3 / 9 / 1377 ) در دوره های معادل پذیرفته شده اند در این مصوبه قرار می گیرند.

 تبصره 5 : بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی کلیه دارندگان مدرک معادل ضمن خدمت فرهنگیان که طی سال های 1377 تا 1381 به دوره های مذکور راه یافته اند از تسهیلات مصوبه مربوطه برای ادامه تحصیل در مقاطع رسمی بالاتر برخوردار می شوند.

 تبصره 6 : ادامه تحصیل افرادی كه دارای مدارک استخدامی، داخلی و یا با عنوان «معادل» می باشند منوط به تأیید دفتر آموزش عالی غیر دولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می باشد. بدیهی است صرفاً تأییدیه تحصیلی و یا قبولی در آزمـون جـامع دارندگان مدرک معادل ، مجوز ثبت نام در دانشگاه نمی باشد.

 تبصره 7 : داوطلبان شاغل در وزارتخانه ها، سازمان ها و نهادهای دولتی بايد قبل از ثبت نام موافقت كتبی و بدون قيد و شرط محل كار خود را مبنی بر ادامه تحصيل دريافت و آن را نزد خود نگه دارند.

 

2. فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی معتبر خارجی که به مدرک آن ها عنوان معادل تعلق گرفته مجاز به ثبت نام  در این آزمون هستند. این داوطلبان در صورتی که حداقل 80 درصد نمره حد نصاب گزینش آزاد را کسب نمایند (غیر از رشته محل های بورسیه و سایر سهمیه ها) عنوان معادل از مدرک آن ها حذف شده و مجاز به ادامه تحصیل خواهند بود.

 

3. طلاب و فضلای حوزه های علمیه در صورت داشتن مدرک سطح 2 یا فارغ التحصیل شدن تا تاریخ 31 شهریور منحصرا می توانند در آزمون یکی از رشته های امتحانی گروه علوم انسانی شرکت نمایند.

 

4. پذیرفته شدگان نهایی دوره روزانه کنکور کارشناسی ارشد چه در صورت عدم ثبت نام چه انصراف قطعی، می توانند به ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد بپردازند. در واقع محرومیت ثبت نام ارشد از سال گذشته برطرف شده است.

 تبصره: پذیرفته شدگان نهایی دوره های غیر روزانه کارشناسی ارشد اعم از شبانه، پیام نور، غیرانتفاعی و پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد آزمون سال گذشته در صورت عدم ثبت نام در رشته محل قبولی یا انصراف قطعی مجاز به ثبت نام و شرکت در آزمون می باشند.

 

5. معدل دانشجویان سال آخر کارشناسی و داوطلبانی که بعد از تاریخ 31 شهریور 86 فارغ التحصیل شده اند می بایست بالای 12 باشد.

 

6. پذیرفته شدگان دوره روزانه با توجه به تعهدات آموزش رایگان باید برابر طول مدت تحصیل دوره کارشناسی، در موقع ثبت نام تعهد بسپارند تا در محلی كه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در صورت نیاز تعیین می كند به خدمت اشتغال ورزند.

 تبصره: پذیرفته شدگان شاغل در وزارتخانه ها، سازمان ها و نهادهای دولتی با توجه به تعهدات آموزش رایگان باید برابر طول مدت تحصیل دوره کارشناسی ارشد، در موقع ثبت نام به وزارتخانه، سازمان و یا نهاد دولتی مربوط تعهد خدمت بسپارند.

 

7. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به هیچ یک از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد بورس تحصیلی اعطاء نمی نماید. هم چنین استفاده از سهمیه ایثارگران جهت پذیرش در دوره روزانه تنها یکبار انجام پذیر است. اگر فردی در گذشته با استفاده از این سهمیه در دوره روزانه قبول شده است، دیگر امکان استفاده از آن را برای دوره روزانه ارشد ندارد. این داوطلب تنها مجاز است که از این سهمیه تنها برای یک بار دیگر و جهت پذیرش در دوره غیر روزانه استفاده نماید.

 

8. بهره مندان از صندوق رفاه دانشجویان چنان چه قصد ادامه تحصیل در مقطع تحصیلی بالاتر را داشته باشند می توانند با سپردن تضمین کافی به صندوق های مذکور، انجام تعهد خود را به بعد از اتمام مقطع تحصیلی جدید موکول نمایند.

 تبصره: چنانچه هر یک از فارغ التحصیلان پس از اشتغال و کسب درآمد نسبت به پرداخت اقساط وام خود اقدامی نکرده باشند، مشمول تسهیلات این بند نشده و لازم است قبل از ثبت نام در مقطع تحصیلی جدید با صندوق های رفاه دانشجویان تسویه حساب نمایند.



شرایط نظام وظیفه در ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد۱۴۰۴


برای ثبت نام کنکور ارشد داوطلبان متقاضی باید از شرایط عمومی و اختصاصی خاصی برخوردار باشند. در این خصوص برای داوطلبان مرد به دلیل تعیین وضعیت نظام وظیفه نیز قسمتی در فرم ثبت نام جهت شناسایی مشمولان مقررات نظام وظیفه در نظر گرفته شده است. به همین منظور لازم است متقاضیان مرد از شرایط نظام وظیفه در ثبت نام کنکور ارشد 1404 آگاهی داشته باشند تا بتوانند کدهای مربوط به شرایط خود را در زمان ثبت نام آزمون ارشد در فرم تقاضانامه اینترنتی وارد نمایند. همچنین، متقاضیان مرد باید به هنگام پذیرش در دانشگاه محل قبولی و نیز ثبت نام قطعی یکی از شرایط و مقررات نظام وظیفه را داشته باشند؛ در غیر این صورت مجاز به ادامه تحصیل نخواهند بود. شرایط نظام وظیفه برای ثبت نام کنکور ارشد به شرح زیر می باشد:


1. داشتن کارت پایان خدمت سربازی هوشمند

2. فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی دارای برگ آماده به خدمت بدون غیبت که زمان پذیرش و ثبت نام آنان در دانشگاه، قبل از تاریخ اعزام به خدمت مندرج در برگ اعزام باشد

3. دانشجویان سال آخر کارشناسی که تا تاریخ 1403/6/31 در سنوات مجاز تحصیلی فارغ التحصیل می شوند.

4. فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی که در سقف مجاز سنوات تحصیلی فارغ التحصیل شده و از زمان فراغت از تحصیل تا زمان پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد، بیش از یک سال سپری نشده و وارد غیبت نشده باشند.

 5. دارا بودن کارت معافیت دائم سربازی هوشمند

 6. کارکنان متعهد خدمت در وزارتخانه ها و سازمان ها با ارائه گواهی اشتغال به خدمت و موافقت بالاترین مقام اجرایی برای ادامه تحصیل

 7. کارکنان پایور شاغل در نیروهای مسلح با ارائه گواهی اشتغال به خدمت و موافقت سازمان برای ادامه تحصیل

 8. طلاب علوم دینی دارنده مدرک کارشناسی و دارای معافیت تحصیلی حوزه

 9. مشمولان دارای برگه معافیت موقت هولوگرام دار بدون غیبت (پزشکی ، کفالت و ...)

 10. سربازان حین خدمت فارغ التحصیل مقطع کارشناسی بدون غیبت اولیه

 11. دانشجویان انصرافی دانشگاه‌ها که در سقف مجاز سنوات تحصیلی انصراف داده و از زمان انصراف تا پذیرش آن ها بیش از یک سال سپری نشده باشد، مشروط بر این که از تاریخ 1390/8/22 به بعد از امتیاز یک بار انصراف استفاده نکرده باشند.

 

چند نکته مهم :


1.  مشمولان غایب مجاز به ادامه تحصیل نمی‌باشند و در صورت ثبت نام و قبولی در آزمون معافیت تحصیلی برای آنان صادر نخواهد شد.

 2. فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد مشمول، مجاز به تحصیل مجدد در این مقطع نیستند.

3. دانشجویان اخراجی دانشگاه ها مجاز به ادامه تحصیل نبوده و تنها در صورت اخذ معافیت دائم یا پایان خدمت وظیفه می توانند در این آزمون شرکت کنند.

 4. سنوات تحصیلی در مقطع ارشد حداکثر 3 سال می باشد.

 5. دانشجویان پذیرفته شده دانشگاه به منظور اخذ معافیت تحصیلی باید به دفاتر پلیس +10 شهرستان محل استقرار دانشگاه مراجعه نمایند

 6. کد نظام وظیفه در دفترچه راهنمای ثبت نام کارشناسی ارشد درج خواهد شد و داوطلبان می توانند پس از دانلود دفترچه کد خود را استخراج نمایند.