سوال 43

حل تشریحی سوال شماره 43 شبکه های پیشرفته

کنکور دکتری مهندسی کامپیوتر 1401

43.

در نظر بگیرید که پنج کاربر روی یک کانال ۱۰ مگابیت بر ثانیه به صورت multiplexed داده ارسال میکنند.

سناریو ۱: هر کاربر در میانگین با نرخ ۲٫۱ (دو و یک دهم) مگابیت بر ثانیه ترافیک تولید میکند به نحوی که در لحظه ارسال او دارای نرخ ۱۵ مگابیت بر ثانیه می‌باشد.

سناریو ۲: هر کاربر در میانگین با نرخ ۲ مگابیت بر ثانیه ترافیک تولید میکند به نحوی که در لحظه ارسال او دارای نرخ ۲ مگابیت بر ثانیه می‌باشد.

سناریو 3: هر کاربر در میانگین با نرخ 0/21 (بیست و یک صدم) مگابیت بر ثانیه ترافیک تولید میکند به نحوی که در لحظه ارسال او دارای نرخ ۱۵ مگابیت بر ثانیه می‌باشد.

با توجه به موارد فوق کدام مورد درست است؟

1)

سناریو ۲ با سوئیچینگ مداری و سناریو ۳ با سوئیچینگ بسته ای قابل مدیریت بوده و سناریو ۱ با هیچ روش سوئیچینگ قابل مدیریت نیست.

2)

سناریو ۱ و ۳ با سوئیچینگ بسته ای و سناریو ۳ با سوئیچینگ مداری قابل مدیریت هستند.

3)

هیچ کدام از سناریوها با سوئیچینگ مداری قابل مدیریت نیستند.

4)

تمام سناریوها با سوئیچینگ بسته ای قابل مدیریت هستند.

پاسخ ها

1 پاسخ
دکتر ابوالفضل حقیقت
دکتر ابوالفضل …یکشنبه 30 فروردین 1405

گزينه 1 درست است.

طبق مطالب بخش 1-8-2، در سوئیچیگ مداری، ظرفیت هر مدار به طور ثابت برابر با نرخ حداکثر مورد نیاز است و در سناریوی 1 و 3 برای هر مدار 15Mbps ظرفیت لازم است (جمعاً) در سناریوی 2 نرخ لحظه­ای و میانگین برابر است و نوع ترافیک CBR (نرخ بیت ثابت) است. اولاً سناریوی 2 امکان پذیر است چون 5 تا  مدار 2Mbps خواهیم داشت (جمعاً) و دوماً مناسب سوئیچینگ مداری هم هست چون CBR است، البته اگر نرخ بیت متغیر بود و مجموع نرخ حداکثر همه در ظرفیت 10Mbps جا می­شد باز هم قبول می­کردیم. اما در سوئیچینگ بسته­ای ظرفیت کل خط بین همه کاربران به اشتراک گذاشته می­شود. چون در سناریوی 3، پنج کاربر هر کدام به­طور میانگین 0.21Mbps نیاز دارند روی هم 1.1Mbps از کل 10Mbps را مصرف می­کنند و شدت ترافیک () خواهد بود که عالی است. می­دانیم طبق تئوری صف شدت ترافیک نزدیک 1 (از پایین) منجر به تأخیر بی­نهایت می­شود و I بالای 1 هم بی معنی است. شدت ترافیک در سناریوی 2 برابراست که تأخیر بی­نهایت ایجاد می­کند و مناسب نیست. شدت ترافیک در سناریوی 1 برابر خواهد بود که این ترافیک کلاً با هیچ روشی قابل عبور نخواهد بود.

ارسال پاسخ