سوال 98

حل تشریحی سوال شماره 98 مجموعه دروس تخصصی مشترک

کنکور ارشد مهندسی فناوری اطلاعات (IT) 1398

98.

عامل اصلی برای استفاده سیستم عامل از وقفه کدام است؟

1)

افزایش بهره‌وری

2)

سادگی در پیاده سازی

3)

کاهش زمان ارتباطات

4)

جلوگیری از اتلاف در IO

پاسخ ها

1 پاسخ
دکتر ابوالفضل حقیقت
دکتر ابوالفضل …یکشنبه 13 اردیبهشت 1405

گزينه 1 درست است.

گزینه 1 درست است، زیرا عامل اصلی استفاده از وقفه (Interrupt) به جای روش ساده­‌تر سرکشی (Polling)، افزایش بهره­‌وری منابع از جمله CPU و نیز دستگاه­‌های IO است. در روش سرکشی، وقت CPU، مکرّراً برای سرکشی به IO هایی که ممکن است در حال حاضر کاری با CPU نداشته باشند هدر می­‌رود، اما در وقفه هر کس کاری با CPU  دارد خودش به CPU خبر می­‌دهد. در مقابل، سرکشی وقت IO را نیز هدر می­‌دهد، زیرا مثلاً ممکن  است یک دستگاه IO بافرش پر یا خالی شده و مجبور است بیکار بماند تا نوبت سرکشی­اش توسط CPU فرا برسد. بنابراین گزینه 4 نادرست است، زیرا اوّلا فقط به اتلاف IO اشاره کرده و اتلاف CPU را نادیده گرفته و ناقص است. دوّم اینکه در مورد IO کلمه «جلوگیری» از اتلاف مناسب نیست، زیرا جلوگیری به معنی حذف کامل اتلاف و بهره­‌وری 100% است که عملاً غیر ممکن است و ما بهره‌­وری را بالا می‌­بریم و بهبود می‌­بخشیم ضمن اینکه میانیم بهره­‌وری 100% نه در اینجا که در دنیای مادی دست نیافتنی است!

گزینه 2 رد می‌­شود، چون پیاده‌­سازی در وقفه ساده‌­تر از سرکشی نیست، زیرا برنامه‌­نویسی را برای وقفه­‌های سخت‌­افزاری، آسنکرون (ناهمگام و تصادفی) و سطح پایین و رقابت خیز می‌­سازد.

بدیهی است که گزینه 3 (کاهش زمان ارتباطات) نیز نمی‌­تواند دلیل اصلی ایجاد وقفه باشد، چون عوامل تأخیر ارتباطات شبک‌ه­ای، تأخیر انتقال، تأخیر انتشار، تأخیر صف ها و تأخیر پردازشی است و ربط چندانی به موضوع این پرسش ندارد.

ارسال پاسخ